Tungboken


Sök          Sökhjälp

« Föreg. Nästa »

Prisad krockdocka används inte– minister vill se ändring

Prisad krockdocka används inte
– minister vill se ändring


Catarina Gisby 2018-01-27

Astrid Linder
Bild:Staffan Gustavsson/redakta
Astrid Linder

Det finns en krockdocka utformad utifrån genomsnittkvinnan, men den används inte. Infrastrukturminister Tomas Eneroth har reagerat mot detta och lovat att han ska göra vad han kan för att dockan ska tas i bruk.

Astrid Linder är forskningschef på VTI, baserad i Göteborg. Där har hon i flera år arbetat med att ta fram en kvinnlig krockdocka som skulle kunna användas på samma sätt som man i dag använder en manlig dito.

Kvinnor och män är inte byggda på samma sätt. Män är som regel längre och väger mer. Kilona är också placerade på andra ställen på kroppen.
I praktiken innebär det att de kollisionstester som utförs, till exempel inom Euro NCAP, säger mer om hur manliga kroppar reagerar vid kollisioner än kvinnliga.

Whiplashskador är trafiklärares vanligaste yrkesskada. Kvinnor är därtill kraftigt överrepresenterade när det gäller den här typen av olyckor.
Whiplashskydd tas bland annat fram genom tester med krockdockor.

När Mitt i Trafiken intervjuade Astrid Linder 2013 kunde hon konstatera, utifrån Folksams skadestatistik, att det egentligen bara var två fordonstillverkares whiplashskydd som skyddade män och kvinnor ungefär lika bra. Övriga whiplashskydd som fanns på marknaden skyddade män, men inte kvinnor. Det fanns till och med whiplashskydd som skyddade män men ökade risken för kvinnor att drabbas av den här typen av skador. Det hade varit bättre för kvinnorna att sitta i standardsäten utan något skydd alls.

2014 vann Astrid Linder första pris i tävling för innovativa forskare i Paris, just för sitt målmedvetna arbete med att få fram en kvinnlig krockdocka.

2018 är dockan fortfarande inte i bruk, varken i Sverige eller någon annanstans.
Tomas Eneroth säger i en intervju med SVT att han ska arbeta för att det ställs internationella krav på fordonstillverkare att använda även kvinnliga krockdockor.
– Både män och kvinnor ska ha det optimala krockskyddet, menar han.


Skriv ut



Tidningen Mitt i Trafiken
är utgiven av
Sveriges Trafikskolors Riksförbund


Ansvarig utgivare: Berit Johansson

Webbredaktör: Staffan Gustavsson

Redaktionssekreterare:
Catarina Gisby och Johan Granath


Producerat av Redakta reportage.

KALENDARIUM

24-25 maj 2018
STR riksmöte i Linköping


STR 75 ÅR



600 liv kunde ha sparats

Trafiksäkerhet 100 år
Mitt i trafiken - senaste numret


YKB kursnmälan


Läromedelsguiden