Tungboken


Sök          Sökhjälp

« Föreg. Nästa »


Dubbdäcksavgift kan bli utredningsförslag


Johan Granath 2014-11-09

Bild:Staffan Gustavsson/redakta

Halkan har gjort sitt årliga intåg i landet och med den debatten om dubbdäckens vara eller inte vara. En statlig utredning tittar nu på möjligheten att införa en dubbdäcksavgift.

Dubbdäcken orsakar försämrad luftkvalité genom att de river upp små partiklar ur asfalten. Partiklarna innebär hälsorisker om vi andas in dem. Men som så ofta är sammanhangen komplexa: Dubbarna åstadkommer också en uppruggning av körbanan som skapar friktion, vilket är en förutsättning för säker körning med dubbfria däck.

– Dubbdäcken gör mycket skada men också mycket nytta. Plockar vi bort dubbarna helt så får vi halare förutsättningar, säger Mattias Hjort forskare vid VTI, till Svenska Dagbladet.
Även Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket uttalar sig i SvD. Han tror att dubbdäcken kommer att försvinna tack vare bättre vägunderhåll och modern teknik. Den senare handlar till exempel om självbromsande bilar, vilka minskar risken för så kallade upphinnandeolyckor - att köra på framförvarande fordon.
Trafikverket har inget principiellt mot dubbdäck och Johan Strandroth pekar på att olika delar av landet kan kräva olika typer av däck.

– Bor man i Norrland är dubbar bra, där har man inget partikelproblem som i Stockholm.
Den statliga utredningen om dubbdäck undersöker möjligheten att införa en avgift för att köra dubbat. Utredningen, som ska vara klar våren 2015, sneglar mot Norge, som har en sådan avgift sedan 1999. Den norska avgiften har ökat andelen som kör dubbfritt till 85-90 procent av bilisterna i städer som Oslo och Bergen. Andelen trafikolyckor har dessutom minskat, vilket sannolikt har fler förklaringar. Dessutom har luftkvalitén i städer som Oslo och Bergen förbättrats.


Skriv ut



Tidningen Mitt i Trafiken
är utgiven av
Sveriges Trafikskolors Riksförbund


Ansvarig utgivare: Berit Johansson

Webbredaktör: Staffan Gustavsson

Redaktionssekreterare:
Catarina Gisby och Johan Granath


Producerat av Redakta reportage.

KALENDARIUM

24-25 maj 2018
STR riksmöte i Linköping


STR 75 ÅR



600 liv kunde ha sparats

Trafiksäkerhet 100 år
Mitt i trafiken - senaste numret


YKB kursnmälan


Läromedelsguiden